علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:

الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.

ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.

سوالات متداول

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید در حالی که نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده کالا یا خدمات شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات  در تعریف علامت تجاری مقرر می دارد : علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.

مدت اعتبار گواهینامه ثبت علامت تجاری ده سال از تاریخ صدور آن می‌باشد. مالک برند یا نماینده قانونی آن می‌تواند حداکثر ۶ ماه از تاریخ انقضاء علامت نسبت به تمدید برند تجاری خود اقدام نماید.

مراحل ثبت برند و لوگو

انجام خدمات

 پس از مرحله انعقاد قرارداد روند کار ثبت برند به طور رسمی آغاز می شود و در صورت نیاز با شما عزیزان برای اعمال تغییرات هماهنگی صورت می گیرد و پس  از اتمام کار، مدارک مربوطه به دست شما خواهد رسید.

انعقاد قرارداد

 پس از مشورت با کارشناسان مجرب ما و عقد قرارداد در محل موسسه، روند امور ثبت برند شما آغاز می گردد و میتوانید با حداقل هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن امور ثبت برند خود را انجام دهید.

مشاوره تخصصی

مشاورین ما به صورت تلفنی از نوع تجارت شما آگاه خواهند شد و اهداف شما را بررسی می نمایند و شما می توانید هر گونه ابهامی در ثبت برند دارید با ما در میان بگذارید ما بهترین راه را پیشنهاد می دهیم.

مزایای ثبت علائم تجاری

.................................................

  تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.